mythes, legendes en weetjes

hanshertsens

XPdite Sponsor
hoi iedereen,
misschien een rare topic maar ik ben namelijk op zoek naar allerlei weetjes over NT.
Legendes ,mythes en andere leuke verhalen zijn altijd welkom. Zo ook aboriginal verhalen over NT.

Om te beginnen, hier is er al één:

Er is een repeater station gesticht ongeveer rond 1870 ,511 km ten noorden van Alice springs.
Deze werd in die tijd regelmatig bevoorraadt door karren met etenswaren en drank.Dit ging zo jaren door.
Op een dag , ongeveer in de jaren 30 ,brak het wiel van de wagen , die op dat moment vol geladen was met bier  :wall:. De mensen van het repeater station zagen het niet zitten om al het bier , van de wagen naar het station te sleuren  ,wat zou jezelf denken , in zo'n hitte  :sunny:.Dit was ongeveer een 10 km ver. Dus kwamen ze op het idee  :thinking: om bij de bierwagen te blijven hangen.  :tent: De mensen trokken allemaal naar deze plek  :dog: en langzaam onstond er een dorpje,die ze dan tennant creek noemde, die tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat.
 
Nog steeds leuk; het verhaal achter de "Bunyip".

http://www.cryptozoology.com/cryptids/bunyip.php

Voor zover als ik het weet, voor het eerst in NT.

Rene
 
Maar Rene, je ook al aan het verdiepen in het NT?  :evil:  Dat had ik nu niet verwacht hoor! Maar pas op, want het enthousiasme voor het NT is besmettelijk, zoals je weet!  :wink:

Sara
 
Zoals ik al zei, NT IS MOOI, maar ik zou er niet willen wonen. We komen wel op bezoek hoor als jullie er eenmaal gesetteld zijn en wij daar of op vacantie komen of wonen.

Rene
 
Ons zwembad zal klaarliggen voor jullie!  :wink: En als je braaf bent, dan kan er nog een begeleide rondrit vanaf ook!

S
 
ZOEK DE RUIMTE!!!

NT; 32.4 KEER ZO GROOT ALS NEDERLAND

AANTAL INWONERS; 210.000 MENSEN.

Er is dus ruimte voldoende, en voor de speedfreaks onder ons, er is geen snelheids limit daar.
 
Ja ja, plaats is er genoeg!  :-D
O ja, en Rene, die begeleide rondrit geldt zover als ons jeepje/paardje ons kan dragen!  :wink:

Sara
 
ook een leuk verhaaltje (de tegenhanger van onze haan)


Toen het licht  :sunny:  ontstond in de dreamtime, vond baiame (great spirit aboriginals) dat er iets nodig was om de wezens die hij had gecreerd, elke dag terug wakker te maken  . Hij stuurde een van zijn dienaren, punjel, op missie.
Punjel, trok dagen en nachten rond, denkend over het probleem  :thinking:  .
Hij wist dat hij een geluid moest vinden die zo sterk was , dat iedereen er van wakker werd.
Zo trok hij rond, luisterend naar elk geluid. Het geluid van de sterkste waterval, donder van de hevigste regenbui  :cloud: , geluid van de sterkste wind, niets was sterk genoeg om de dieren tot leven te wekken.
Bijna al de hoop op gegeven, sprongen ineens alle dieren recht en strekten de vogels hun vleugels  :flying: , punjel zelf bleef stokstijf staan van het geluid dat hij hoorde.
Het was een Ijzingwekkend gelach  :happy: .
Punjel moest weten wie of wat dit geluid maakte, en vond zo de kookaburra.
Deze was de enige die wakker geworden was van het licht, en moest zo hard lachen  :lol1:  bij het zien van al de slapende dieren, en moest nog harder lachen    :lol1: :lol1: , toen hij zag hoe ze allemaal wakker schrokken van zijn gelach.
Punjel had een oplossing gevonden voor zijn probleem. Hij vroeg aan de vogel of hij dit elke morgend
kon doen. De kookaburra lachte nog harder met de gedachte dat hij elke morgend die verschrikte gezichten kon zien.
Zo is het dat elke morgend de kookaburra de wereld groet met zijn lach.
 
een hele leuke,  :blahblah:


Toen de eerste kolonisten  :tent:  in australie arriveerden, moesten ze toch het land verkennen  :plane: .
Ze trokken rond en zagen allerlei vreemde wezens.   :dog:  :monkey:
Het allervreemdste wezen dat ze zagen was wel een dier dat op twee poten rondhuppelde, sommige waren zelf zo groot als henzelf.
Ze wisten dit vreemde wezen niet te plaatsen.   :unsure:
Toen kwamen ze een paar aboriginals tegen, en vroegen aan hun: " In godsnaam ,wat is dat voor een wezen?"
De aboriginals keken naar mekaar   :thinking: en antwoorden : " kangooroo ! kangooroo ! kangooroo !"
De engelsen blij dat ze eindelijk wisten wat voor dier het was.  :dance:


Later blijkt dat " kangooroo " in aboriginal taal betekent " ik weet het niet"   :-D  :happy:  :rotflmao:
 
In 1878 trok ene Henry Barclay  :gramps: door central australia.
Hij vertrok van alice springs    :bike:  naar Queensland.
Naarmate de tocht vorderde, slinkte ook het water  :eat:  . Na een tijdje was er een te kort aan water.
En trok hij uitgedroogd verder  :dizzy:  , maar nu op zoek naar water.
Uitgemergeld ,begon hij in elke droge rivierbedding dat hij tegen kwam, te graven naar water.
Op het uiteinde van zijn krachten  :wheelchair: , maakte hij nog maar eens een put in een droge rivierbedding.
En het kostbare vocht  :flipper:  sijpelde uit de put die hij had gemaakt .
Heel gelukkig en aan de dood ontsnapt, noemde  :thinking:  hij de droge rivier "Plenty River" en zo kwam ook de highway aan zijn naam "Plenty Highway".  :applaus:
 
In 1972 werd er net voor New Castle on the Plenty Highway een nieuwe brug gebouwd,
werd genoem the Plenty bridge,
ben er wesen kijken, want mijn Oom was de aannemer van deze brug.
Het is heel leuk om te zien dat men een brug bouwd en er loop geen water onder dacht ik  :roll: :roll:
Twee maanden later kwam het water bijna over de brug.
Ben toch een beetje trots op mijn Oom, hij is nu 83 jaar.

Gr Ineke
 
strange animals

De " shingleback"

Er is daar een beest dat een leuke verdedigingstechniek heeft.  :clap2:

Dit beest is ongeveer een 20 cm lang en en heeft een staart in de vorm van zijn kop.  :?
Zijn techniek is nu :
als hij aangevallen wordt, dan krult hij zijn lichaam in de vorm van een U;
De aanvaller geraakt zodanig in de war dat hij niet weet waar hij moet bijten,   :thinking: Welke stuk is nu in godsnaam zijn hoofd. Plus het zijn er nu ineens twee geworden    :angry1:.
En het ergste moet nog komen.
Op het moment dat hij gebeten wordt , met een 50% kans dat het in zijn staart is,
dan ' je kan je het al inbeelden ' laat hij zich is goed ontlasten  f*%**k   in de muil van zijn aanvaller :dizzy:

een klein foto'tje ter illustratie

zie bij mijn behulpzame echtgenote
 
Dit is de foto:

shingleback_skink_small.jpg


Een beetje hulp aan mijn echtgenoot hé  :wink:
 
Wat lijkt ie veel op de "Blue Tongued Lizard".
Hebben jullie de foto zelf gemaakt??

Rene

Ps. Komen jullie ook de 3de??
 
Deze foto hebben we niet zelfgemaakt maar we hebben er wel, van Hans die er eentje vasthoudt in het Alice Springs Reptile Centre en met de hagedis een wedstrijdje "wie kan het lelijkste kijken?"  :-D

Rene, we hebben eigenlijk nog niet beslist of we meegaan de 3de, maar ik denk het wel! Moet wel nog een pm'etje sturen! Jullie komen toch ook?

Sara
 
Back
Top