Iemand voor ACT / Canberra?

De "Senate" (een beetje te vergelijken met de EErste Kamer in NL) is helemaal in het rood ingericht - als je er rond loopt herken je de kleuren van het "Red Centre".

The House of Representatives (vergelijkbaar met de Tweede Kamer in NL) heeft allerlei kleuren groen die je ook tegenkomt in the Rainforest. Vandaar dus het "rood" en "groen".

Dan nog maar even verder: De States and Teritories mogen voor de Senaat een vast aangegeven aantal leden per staat aanwijzen.  De Senaat moet een soort van goedkeurings stempel zetten op de wetgeving die door the House of Representatives is aangenomen.  Dat "House" is de uiteindelijke "wetgevende macht"  en is samengesteld uit in districten gekozen vertegenwoordigers. Het kiesstelsel in Australie is erg ingewikkeld, met preferential votes (above and below the line) en nog veel meer mogelijkheden. Maar in principe komt het er op neer dat degene die in het district de meeste stemmen krijgt wint. Heel anders dan in NL waar we een "evenredige vertegenwoordiging" kennen. Voordeel van het districten stelsel is dat je parlements lid vaak z'n best zal doen voor zijn eigen regio. Nadeel is dat het meestal leidt tot een meerderheids regering die vaak wat minder "poldermodelachtige" oplossingen naar voren schuift. Federal is er nu een "rechtse" regering onder Howard. Als "Labour" aan de macht mocht komen bij de komende verkiezingen worden er waarschijnlijk weer een boel dingen teruggedraaid..... Maar dat is een heel ander verhaal.

Ga in Canberra kijken - ook in Old Parliament House. Australie heeft een boeiende historie - misschien niet zo'n lange maar wel een kleurrijke..... En als je er wilt wonen is het goed om te weten hoe alles werkt.....
 
Wij zijn toevallig vorige week 6 dagen in Canberra geweest. Ik moet zeggen ben blij dat ik er geweest ben. Het is er niet echt Australisch maar ik vond het een aparte stad. Lekker ruim en alles is overzichtelijk. Mooie gebouwen en de museums en het parlaiments house zijn gratis te bezichtigen. En er staat een leuke hollandse klok in het parliaments house. Ik vind het een andere stad als alle andere en daarom de moeite waard om te gaan.

Door de hele stad staan leuke kunst voorwerpen, ook gewelig.

Groetjes Jojo.    :cool:
 
Henk bedankt!
We komen er vast nog wel een keer, nadat we de VOC.geschiedenis (oa. Wiebe Hayes zijn fort) hebben gevolgd en bekeken in 2004 in WA, zullen we ons vast wel verder verdiepen in de geschiedenis als we éénmaal in Australië (WA) wonen. (Mijn man is gek op geschiedenis(/boeken)...)Zijn druk aan het sparen (gaan 4 poezen en een hond mee),beginnen dit jaar met Visum (Kok & Verpleegkundige) aanvraag..
groet Carmen.

sorry  :eek:fftopic:
 
Wij zijn 1,5 jaar geleden naar Canberra geweest, gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap, wat een vreselijk saaie stad. Doodstil, haast geen mens op straat, geen mooie/leuke gebouwen, de hele stad straalt saaiheid van zich af. Ik had dit al van een aantal mensen gehoord maar ik moest het toch met mijn eigen ogen zien; VENI, VIDI, VICI. Hier hoef ik noooooooooit meer heen.

Willem
 
Hoi,

Wij zijn er ook drie dagen geweest. Prachtig weer. Twee prachtige musea bezocht (Nationaal en oorlogs) zeer indrukwekkend. Om het prachtige parlements gebouw gelopen. Derde dag rondleiding gehad in de sportacademie waar alle topsporttalenten worden getraind, erg leuk. 's Avonds in de winkelstraat heerlijke lasagna gegeten en genoten van liveoptredens op de kruising van twee winkelstraten.

Dus ja wat is saai,

groeten ander wim
 
He Willem,

Ik vertel in drie korte zinnen wat ik in drie dagen heb gedaan. Als je geinformeerd wil worden over alle bezienswaardigheden moet je de betreffende websites van tourist information bekijken en ja Willem mijn definitie van saai is als je bijvoorbeeld in Cooper Pedy werkt met alleen maar zand om je heen en alsof dit nog niet erg genoeg is men zichzelf onder de grond gaat verstoppen zodat die enkeling die op straat kan lopen zich niet wil laten zien.

groeten Wim
 
Ik ben zelf een weekje in Canberra geweest tijdens het backpacker. Niet echt spectaculair nee, maar ook niet saai. Het is net wat je wil. Ik heb een paar mooie musea gezien en het oude en nieuwe parlements house. Ik vond gewoon dat ik er een keer geweest moest zijn. canberra heeft trouwens een aantal mooie parken en ik heb me er best vermaakt. Alleen maar saai? nee zeker niet!
 
@wimellen

Coober Pedy is zeker niet saai ( althans zeker niet voor mij) Ik dacht dat ik in mijn HoReCa loopbaan al alles had meegemaakt, maar nee. Ik heb me hier nog geen dag verveeld. Jammer dat je er zelf nooit geweest bent want dan had je over het leven in Coober Pedy wel anders geschreven. Men woont hier niet onder de grond maar een aantal woont in woningen die in heuvels! zijn ingegraven. Merendeel van de mensen woont gewoon boven de grond met de airco aan! Er wonen hier ongeveer 3000 inwoners die gewoon op straat lopen en bij de winkels hun inkopen doen. Coober Pedy is nog een van de weinige echte "outback" plaatsen waar de echte Australische avonturiers en pioniers wonen en leven, minstens 500km van de "bewoonde" wereld. In Coober Pedy zijn ook een aantal films opgenomen waaronder Pitch Black, Priscilla Queen of the Desert, en Mad Max films vanwege de unieke uitstraling / omgeving. De vlakbij gelegen Breakaways zijn adembenemend, out of this world. Voor een ieder die er nog niet geweest is: Begin April is hier het Opal Festival( http://www.pir.sa.gov.au/pages/minerals/events/opals_2007.htm:sectID=1618&tempID=1), goede gelegenheid om Coober Pedy eens te bezoeken

Ik ben echter wel! in Canberra geweest en ik weet dus waar ik over praat.

Er werd in dit Topic gevraagd naar hoe men over Canberra denkt, de een vindt het prachtig (jij dus) de ander dood saai ( ik dus), ieder zijn eigen mening, leven en laten leven en je vooral niet persoonlijk aangevallen voelen omdat iemand anders een andere mening heeft.

Ik hoop dat jij in Canberra nog menig vakantie mag doorbrengen, veel plezier!

Willem
 
Yep... ieder heeft zijn eigen mening..... en dat is nou juist zo mooi! Als iedereen dezelfde mening zou delen zou het erg saai worden in de wereld... dus als je het over saai hebt....  :wink:
Ik heb tijdens mijn jaartje Oz Canberra bewust overgeslagen, want het leek me geen reet aan.
Ik kan er verder niet over oordelen want ben er dus nog nooit geweest, dus misschien heb ik wel wat gemist.

Cooper pedy vond ik wel interessant, maar zou er zelf niet willen wonen, maar ook dat is voor iedereen weer anders.
Ik zou zeggen... doen waar je jezelf het beste bij voelt!

Jidske  :cool:
 
Beste Willem,

Ik had verwacht dat jij mijn kwinkslag wel had begrepen!

Ik lees regelmatig met veel plezier jullie website en vond dit dus een leuke "definitie"

Ik kom zeker in Cooper Pedy want dit staat nog op ons programma. We moeten dan wel engels praten, want als Ajax fan kan ik niet tegen het haagse accent.

Zet hem op daar en groeten

Wim
 
Ha die Wim

Jammâh dajje een Ajax fan bent, foebelclup van niks en kwinkslage en Hageneize ja die gaan volges mèn nie same ( daah begrèpe we dus gewaunweg niets van). Caubâh Peidy is echte een bezoekie waahd, ik zit hieâh allein nog maah tot de 19e maagt en ga dan weâh trug naah Adelaide. Wie weit ontmoete we elkaah nog is erges andars.

Willem
 
He Willem,

Als we naar Cooper Pedy gaan dan gaan we waarschijnlijk wel via Adelaide. Hebben daar in oktober 14 dagen verbleven ( wordt door mensen ook wel eens omschreven als saaie stad, waar ik niets van heb gemerkt, veel festivals en  overal strand en natuurlijk prachtige parken).
Wij wonen in Korora, Coffs Harbour, ook erg de moeite waard.

groeten Wim
 
[quote author=lindapinda link=topic=503.msg14199#msg14199 date=1114868776]
...en de suburbs van Canberra vond ik eerlijk gezegd minder 13 huizen  in dozijn overkomen dan die van andere steden. (ik moet erg wennen aan de amerikaanse stijl van ' suburbs' ; huizen die op elkaar lijken etc.)
[/quote]

Maar dat heb je hier in nieuwbouw wijken en Vinex locaties zoals Leidsche Rijn toch ook? :)
 
Hay,
Wij gaan het zelf ondervonden wat er wel te doen en wat niet te doen is in Canberra. Als we gaan en dat kan nog wel ff duren gaan we naar Canberra. En als we er zijn zal ik het vertellen hoe het echt is. Het is natuurlijk wel zo, het is maar net wat je er zelf van maakt, niet waar?
Gr Pat
 
Ik woon nu alweer sinds maart 2006 in Canberra, en we zouden eind 2006 verhuizne naar Perth, maar ik ben blij dat t niet doorgegaan is. We blijven lekker hier. Heerlijk naar mijn zin, als we geen zin hebben in 'saai' Canberra rijden we in 2 uurtjes naar de kust, Batemans Bay enzo, of ff een weekendje naar Sydney. Je kunt hier alle kanten op, afgelopen weekend in wat achtergebleven sneeuw in Corin rondgehuppeld, en sneeuwpopje gemaakt voor op de motorap,  :grin: dat deed namelijk iedereen, en ikke, Nederlandse die nooit gek was op sneeuw, moest toch wel even meedoen met die sneeuwgekte. Was echt heel leuk. En regelmatig naar Tidbinbilla, half uurtje van ons vandaan, natuurreservaat waar we vorig jaar etrouwd zijn, en dit weekend was de moeite waard, eindelijk een koala gespot in t park, de platypus waren er weer zoals altijd ,en kookaburras die gezellig over onze schouder keken toen we aan t picknicken waren.

Verder net een huis gekocht in Richardson, geen saai rijtjeshuis, maar mooi huis met 4 slaapkamers, mooie keuken, 3 auto garage ne t leukste megagrote tuin met peren-,appels-vijgen-,pruimen- en citroenbomen. en druivenranken all over de pergola, en mega gave grote ingebouwde bbq.

Overall, een happy duchie in Canberra, ik houd t hier nog wel ff vol.

groetjes Lin-shinji :smile:
 
Back
Top