Belasting in NL op super uit Australië na remigratie?

MickyB

New Member
Mijn man en ik gaan na 18 jaar als PR's in Australië terug naar Nederland. We hebben hier allebei een mooie pensioenpot opgebouwd. De superannuation moet in Australië blijven staan. Als wij straks weer in Nederland wonen en daar inkomen of lump sums laten overmaken naar Nederland, hoe behandelt de Nederlandse belastingdienst dit dan? Aangezien er in Australië al 15% belasting over is betaald? Mijn man is 60 en al met pensioen, ik ben 53 dus voor mij duurt het nog even. Wij kunnen het antwoord op deze vraag nergens vinden, en ik vroeg me af of iemand op dit forum dat misschien weet? Alvast bedankt.
 
Heb het niet helemaal gelezen, maar is dit niet van toepassing?

 
Ja we zijn ons zeker bewust van het verdrag en de afspraak dat er niet twee keer belasting mag worden geheven, maar toch kunnen we nergens een voorbeeld vinden van deze situatie die bevestigt dat de uitkering van je Australische pensioen in Nederland inderdaad belastingvrij is, en we zouden dat wel graag zeker willen weten.
 
Ja we zijn ons zeker bewust van het verdrag en de afspraak dat er niet twee keer belasting mag worden geheven, maar toch kunnen we nergens een voorbeeld vinden van deze situatie die bevestigt dat de uitkering van je Australische pensioen in Nederland inderdaad belastingvrij is, en we zouden dat wel graag zeker willen weten.
Maar dat is toch wat er staat? Geen dubbele belasting op inkomen of vermogen.
 
Wij hebben inmiddels gesproken met een belastingconsulent en de belastingdienst en begrijpen dat er helaas wel degelijk inkomstenbelasting in Nederland betaald moet worden over een pensioeninkomen uit Australië. We moeten nog verder onderzoeken of er een gedeelte is van dat pensioen wat gedeeltelijk verrekend mag worden omdat er al een keer 15% belasting over betaald is. Maar de materie is bijzonder ingewikkeld en het hangt schijnbaar ook af hoe en door wie het geld in het superfund gestopt is.
 
Over dit specifieke geval is een paar jaar geleden een rechtsuitspraak gedaan. Mijn interpretatie daarvan was dat:
- er is in Australie al inkomstenbelasting betaald
- vanwege het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting hoeft in Nederland geen inkomstenbelasting betaald te worden
- MAAR de eerste schijf in Nederland bestaat vooral uit sociale premies en dat is geen inkomstenbelasting, dus die moet je gewoon betalen

Ik kan de uitspraak zelf even niet vinden, maar dit klinkt vergelijkbaar (of is het misschien gewoon):
Rechtbank Gelderland oordeelt dat geen sprake is van dubbele belastingheffing. X betaalt over een deel van het door hem ontvangen pensioen weliswaar feitelijk tweemaal premies, maar het Belastingverdrag Nederland-Australië ziet alleen op het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting. De bijdrage Zvw kan naar zijn aard niet als belastingheffing of daaraan gelijkgesteld worden aangemerkt.
 
Wij hebben inmiddels gesproken met een belastingconsulent en de belastingdienst en begrijpen dat er helaas wel degelijk inkomstenbelasting in Nederland betaald moet worden over een pensioeninkomen uit Australië. We moeten nog verder onderzoeken of er een gedeelte is van dat pensioen wat gedeeltelijk verrekend mag worden omdat er al een keer 15% belasting over betaald is. Maar de materie is bijzonder ingewikkeld en het hangt schijnbaar ook af hoe en door wie het geld in het superfund gestopt is.
Hey MickyB, ik zit met een vergelijkbare, maar iets specifiekere vraag; ik woon nu in Australia, en overweeg een extra non-concessional contributie te doen in mijn Super (vanuit spaargeld, dus heb er al het normale/volledige belastingtarief over betaald in Australie). Mogelijk migreer ik echter als ik gepensioneerd ben weer terug naar NL, en de vraag is dan of over de australische pensioenuitkering die voorkomt uit die extra (al belaste) non-concessional contributie, wederom in NL belasting wordt geheven. In dat geval heeft die extra bijdrage namelijk geen zin. Heeft jouw zoektocht daar duidelijkheid over gegeven?
 
Mijn man en ik gaan na 18 jaar als PR's in Australië terug naar Nederland. We hebben hier allebei een mooie pensioenpot opgebouwd. De superannuation moet in Australië blijven staan. Als wij straks weer in Nederland wonen en daar inkomen of lump sums laten overmaken naar Nederland, hoe behandelt de Nederlandse belastingdienst dit dan? Aangezien er in Australië al 15% belasting over is betaald? Mijn man is 60 en al met pensioen, ik ben 53 dus voor mij duurt het nog even. Wij kunnen het antwoord op deze vraag nergens vinden, en ik vroeg me af of iemand op dit forum dat misschien weet? Alvast bedankt.
Even een andere vraag als dat mag? Waarom willen jullie eigenlijk terug naar Nederland? Wij zitten er namelijk over te denken om naar Australië te emigreren. Ben benieuwd naar jullie beweegredenen.
 
Wij hebben inmiddels gesproken met een belastingconsulent en de belastingdienst en begrijpen dat er helaas wel degelijk inkomstenbelasting in Nederland betaald moet worden over een pensioeninkomen uit Australië. We moeten nog verder onderzoeken of er een gedeelte is van dat pensioen wat gedeeltelijk verrekend mag worden omdat er al een keer 15% belasting over betaald is. Maar de materie is bijzonder ingewikkeld en het hangt schijnbaar ook af hoe en door wie het geld in het superfund gestopt is.
Hey MickyB, hebben jullie ondertussen meer duidelijkheid over jullie belastingplicht in Nederland over het uitgekeerde Australisch pensioen? Ik woon al meer dan 20 jaar in Australië en ben er van uitgegaan dat het belastingverdrag tussen Nl en Australië erkent dat in Australië inkomstenbelasting alleen verschuldigd is bij pensioeninleg, niet bij uitkering en dat dat principe dan ook gevolgd wordt als de persoon naar Nederland emigreert. Als dat niet zo is, wordt het een stuk minder aantrekkelijk om ooit terug te keren naar Nederland.
 
Hey @MickyB ik heb dan weer een andere vraag. Hoe zit het met de pensioen leeftijd? Als uw man hier met pensioen is (60), en in nederland is de pensioen gerechtigde leeftijd 67? Was ooit 65 maar volgens mij nooit 60? Komen daar geen "problemen"?

Gewoon nieuwsgierig.

En zoals @downunder ben ik ontzettend benieuwd naar jullie beweegredenen om dit prachtige land weer te verlaten voor Nederland na 18 jaar.
 
Back
Top