Het grote auto topic

Trailer mag zwaarder zijn dan de auto. Zolang je maar niet over Towing capacity heen gaat (en ook niet over GCM)
Het is wel aan te bevelen de trailer niet te zwaar te laten zijn. Ik wordt zelf niet heel blij van het idee om 3500kg achter mijn auto te hebben die leeg maar 2000 weegt. Maar ieder zijn ding natuurlijk!
 
Trailer mag zwaarder zijn dan de auto. Zolang je maar niet over Towing capacity heen gaat (en ook niet over GCM)
Het is wel aan te bevelen de trailer niet te zwaar te laten zijn. Ik wordt zelf niet heel blij van het idee om 3500kg achter mijn auto te hebben die leeg maar 2000 weegt. Maar ieder zijn ding natuurlijk!
Iets met een Rav4 :D
 
Waar wij onze Kimberley kamper naar toe hebben gesleept kan de Chinese trailer niet tegen op.
Je betaald er wel voor maar onze 2010 CT is in perfect order.

Als je 90% asfalt doet en alleen gravel, alle trailers kunnen dat inderdaad doen, geen probleem.
Maar wij gaan straks naar Brisbane via de Nullarbor heen omdat we er op tijd zijn moeten, op de terug weg gaan we via tracks.
 
Ik dacht erover deze te doen, ben toch in de buurt dan:)
Maar serieus, met een caravan van 7 meter ga je sowieso niet over te rare tracks.
Aan het eind van de rit moet je alle schade zelf betalen.
Voor ons is t goed genoeg, hooguit op strand en wat grindwegen, het "echte werk" ben ik nog niet klaar voor.
Btw the Nullarbor hebben we 3 jaar geleden gedaan. Prachtige rit. beter dan de the great ocean road in mijn opinie. Veel rustiger.
 
Deze trip (yes, vanmorgen geland in Melbourne) wil ik proberen alvast de "tweede" auto aan te schaffen.

De gegadigden:
Jeep Cherokee '99 diesel
Jeep Wrangler '05 petrol
Landrover Discover ''06 diesel

Nog tips, aan- of opmerkingen op deze modellen in Australië?
 
Deze trip (yes, vanmorgen geland in Melbourne) wil ik proberen alvast de "tweede" auto aan te schaffen.

De gegadigden:
Jeep Cherokee '99 diesel
Jeep Wrangler '05 petrol
Landrover Discover ''06 diesel

Nog tips, aan- of opmerkingen op deze modellen in Australië?
Als Land Rover man durf ik te zeggen: Absolutely NOT de Discovery Diesel.
Niet doen, ga je echt spijt van krijgen!
Ik gun mijn ergste vijand nog niet de diesel Discovery 3 & 4.

Ik vind de Disco 3 & 4 gave bakken om te zien. Ze rijden goed.
Maar ik heb geen stok lang genoeg om ze uit de buurt te houden 😂
De Diesel is de Ford Lion, wellicht de slechtste motor ooit gemaakt?




Als je on a budget een goede SUV will kopen. Jeep Grand Cherokee WK2 (2012-2021) Wij hebben een 3.6 petrol. @SteveSW een 3.0 diesel. Beide probleemloze motoren. En verder probleemloze auto's. Wij hebben hem nu bijna 100.000km (en met 100.000km op de klok gekocht) en alleen een keer aircon lekje en een keer een radiator lek. Bij elkaar een paar honderd dollar aan onderdelen/reparatie kosten. Verder alleen olie en filters qua onderhoud en blijven rijden. Ook beter in elkaar gezet dan de Wrangler en veel ruimer.

Ik vind de looks van de Wrangler gaaf. Maar het is een HEEL kleine auto van binnen. HEEL klein.


Stuur gerust een PM-tje als je uitgebreider in wil gaan op de problemen van de Discovery 3 diesel of de mega ondergewaardeerde Jeep Grand Cherokee WK2 (en daarom heerlijk goedkoop in de aanschaf, laat iedereen maar veel te geld betalen voor oude afgeragde Japanners terwijl je voor de helft van het geld een nieuwere en frissere auto kan rijden)

P.S. Andere low budget SUV is de Pajero. Ook ondergewaardeerd. Maar heb daar zelf geen ervaring mee/veel kennis over.
 
Last edited:
Die video 🤣
Wel interessant, ik had al een keer iets gehoord van Ford/PSA motoren in de Disco3/4, zijn uitleg is echt supergoed. Blijft een beetje hit 'n miss.

Cherokee nieuwe kan wederhelft minder bekoren, Pajero vind ik zelf leuk, vooral de 1st gen swb, maar bijna niet te vinden.

Zaterdag kijken bij twee XJ Cherokees
 
Als je voor de wat oudere auto’s gaat, dan kun je de Disco 1 en 2 wellicht meenemen. Maar even inlezen of het is wat je zoekt.

Disco 1 300Tdi. Super simpel en betrouwbaar. 0 electronica. Even kijken naar roest op de bekende plekken.

Disco 2 is in veel opzichten beter, en minder goed ;) Disco 2 heeft iets meer kofferbak, en een sterkere motor (TD5) De electronica van de D2 is soms wat wispelturig. Dat stopt je nooit van rijden maar in staat zijn om waarschuwingslampjes van ABS of Traction Control te kunnen negeren is een pre. 😉

Terug nog even naar de D3 en D4, dan moet je heel dure reparaties in budgetteren. En een 2e auto hebben voor tijdens de langdurige garage bezoeken. Het filmpje over de motor is geinig ja. Duitse engineering gecombineerd met hun soort humor 😂

De XJ, is een coole bak om te zien, het is geen Toyota, dus de meeste Aussies vinden het niks, maar ik vind hem er in ieder geval cool uit zien. Weet er verder niets van.
 
Last edited:
Hai mensen!

Wij hebben een 'noob'-vraag: wij willen graag heel Australië doorreizen en onderwijl kamperen (met tent, en niet caravan of vouwwagen (tenzij iemand dit afraadt ;)). Wat zou de beste auto zijn?

Aantal wensen:
- nieuw / luxe is niet nodig, maar geen barrels
- avontuurlijk / sportief is niet nodig (dus geen 4x4)
- 'tailor made' voor gezinnen is niet nodig
- we moeten er met twee mensen in kunnen slapen
- milieuvriendelijk is mooi, maar lijkt 'contradictio in terminis'?

We zijn dus maar met zijn tweeën, dus niet veel stoelen nodig. Maar... met slecht weer lijkt het ons handig om in de auto te kunnen slapen. Dus grote achterbak lijkt ons praktisch/ nodig. Verder is onze levensstijl niet heel avontuurlijk. We hoeven niet veel off-road.

We lazen eerder goede dingen over Subaru's, zoals de Outback en Forester. Voldoen die wat jullie betreft inderdaad? Zijn er inmiddels nieuwere/ betere opties?

Dank dank!
Groeten uit Perth
 
Hai mensen!

Wij hebben een 'noob'-vraag: wij willen graag heel Australië doorreizen en onderwijl kamperen (met tent, en niet caravan of vouwwagen (tenzij iemand dit afraadt ;)). Wat zou de beste auto zijn?

Aantal wensen:
- nieuw / luxe is niet nodig, maar geen barrels
- avontuurlijk / sportief is niet nodig (dus geen 4x4)
- 'tailor made' voor gezinnen is niet nodig
- we moeten er met twee mensen in kunnen slapen
- milieuvriendelijk is mooi, maar lijkt 'contradictio in terminis'?

We zijn dus maar met zijn tweeën, dus niet veel stoelen nodig. Maar... met slecht weer lijkt het ons handig om in de auto te kunnen slapen. Dus grote achterbak lijkt ons praktisch/ nodig. Verder is onze levensstijl niet heel avontuurlijk. We hoeven niet veel off-road.

We lazen eerder goede dingen over Subaru's, zoals de Outback en Forester. Voldoen die wat jullie betreft inderdaad? Zijn er inmiddels nieuwere/ betere opties?

Dank dank!
Groeten uit Perth
Overwegend goede ervaringen met zowel de Forester als de Outback. Onderhoudskosten zijn laag, hoe nieuwer het model, hoe economischer maar ook ons ouwe beestje maakt veel kilometers op een volle tank. We hebben een supersterke Boxer Diesel, handgeschakeld, en die hebben een infame reputatie maar nog nooit een centje pijn mee gehad, lekt nooit, start altijd. Superbe wegligging en stuurgedrag. Het enige dat er altijd afdondert zijn plastic afwerkingen, dopjes, strips, het benzineklepje, de deurstijl binnen aan de bestuurderskant waar alle kabels doorheen lopen 🥹 en de nummerplaat 😁. Maar om een of andere reden lapt de dealer die zaken altijd weer gratis voor noppes op.

Wij zijn allebei niet groot en hebben in de Forester prima geslapen. Als je wat langer bent, is de Outback meer aan te bevelen. En die is ook veul mooier natuurlijk, het oog wil ook wat. Maar beide zijn station wagons dus plek zat.
 
Last edited:
De Outback (en Subaru in het algemeen) is hier een veel gezien merk, zeker in verhouding tot NL. Dus dat maakt het in ieder geval makkelijk om onderweg support te krijgen indien nodig. De Outback is volgens mij wat langer dan de Forrester, dus dat maakt in nood slapen achterin eenvoudiger denk ik. Ik had verwacht dat de niet astronomisch presterende motor wat zuiniger zou zijn. Maar ik geloof dat we in stadsgebruik meestal op 1 op 10 zaten. Uiteindelijk is het wellicht een grotere auto dan ik dacht. Hier in AU lijkt alles wat kleiner door de vele (nog) grotere auto's.
 
Heb je een rooftop tent overwogen? Dan heb je meer keuze met autos, voldoende ruime in de auto voor al je spullen (ook 's nachts alles binnen) en je slaapt comfortabel op het dak. Wij hebben jaren een Baroud hardshell gehad en vonden het ideaal.
 
Rooftop tent kan zelfs gewoon op de Subaru. En op FB Marketplace staat altijd van alles te koop aan RTT’s als je jezelf niet vaker ziet kamperen. De optie om te kamperen is wel goud in Australia. De mooiste plekjes zijn vaak niet voorzien van AirBnB’s 😉
 
Back
Top